Поетапне малювання натюрморту
Аркуш паперу розташований вертикально: висота малюнка більша за його ширину.
На першому етапі за допомогою олівця та гумки просто чортяться горизонтальні паралельні лінії. Ці лінії розташовані вертикально, одна над одною, на різних рівнях або «поверхах».
Наприклад, перша коротка лінія означає основу вази, друга лінія на всю ширину листа – межу столика, на якому стоїть ваза. Далі вище наносяться дві лінії: довга лінія, що показує розширення вази в середині, і коротка лінія на ширину шийки вази.
На самому верху креслиться коротка лінія, що позначає верхню межу вази.
Після цього проводиться зверху вниз одна вертикальна лінія, що показує центр вази. Усього потрібно накреслити п’ять горизонтальних ліній та один вертикальний відрізок.
Далі створюється плавний контур вази. Для цього спочатку за допомогою лінійки потрібно з’єднати кінці намальованих відрізків із кінцями ліній, що розташовані вище.
Вийде геометрична фігура, що складається з трьох рівнобедрених трапецій, поставлених один на одного:
- нижня перевернута трапеція з вузькою основою внизу та широкою основою нагорі. Ця трапеція за висотою перевершує всі наступні трапеції;
- центральна звичайна трапеція за висотою посідає третє місце;
- верхня трапеція також перевернута догори дном, як перша трапеція. Нижня основа трапеції менша за верхню основу.
Потім межі трапецій плавно закруглюються. Перша трапеція перетвориться на дуже глибоку тарілку. Друга трапеція схожа на перевернуту супову тарілку. Найвища трапеція вийде у формі склянки.
На третій стадії створюються об’ємні контури вази. Для цього до чотирьох горизонтальних відрізків, що позначають межі вази, намальовуються еліпси.
При цьому нижня половина кожного еліпса по висоті буде трохи більшою за верхню половину еліпса.
Елліпси малюються у місцях, де ширина вази змінюється. Оскільки для основи вази характерний плавний перехід у її широку частину, то над основою вази малюється додатковий еліпс.
Усього вийде п’ять еліпсів:
- два однакові, розташовані один над одним, при підставі вази,
- найширший – у середині,
- найвужчий – поруч із шийкою,
- при верхньому краї вазочки.
Потім малюються додаткові предмети: фрукти, складки скатертини і під вазочкою. Наприклад, яблуко, злив або плоди груші спочатку зображуються у вигляді овалів. Далі цим овалам надаються природні форми та вигини справжніх фруктів.
З картини за допомогою гумки видаляються допоміжні лінії.
Приклади допоміжних ліній:
- вертикальна лінія,
- всі горизонтальні лінії, крім межі столу,
- лінії верхньої половини еліпсів,
- лінії, які видно крізь фрукти або предмети, що затуляють.
На малюнку позначають переходи тіней: від яскравих фарб до півтонів. Для цього кожен елемент ділиться на чотири частини або площини для подальшого фарбування фарбами: найяскравіша частина, півтінь, колір тіні, рефлекс.
Картина розфарбовується гуашшю відповідно до меж тіней. Оскільки скатертина синього кольору, то на палітрі змішуються темні та світлі відтінки цього кольору.
Для вази використовується коричневий колір чотирьох відтінків: від темно-коричневого до світло-коричневого кольору. Відтінки жовтого кольору використовуються для яблука.
Після нанесення фарб створюється обведення контурів предметів – межі вази, скатертини, фруктів – за допомогою тонкої кисті.
Для отримання потрібної фарби змішується гуаш чорного кольору з клеєм ПВА: суміш готується на палітрі або гуаш заливається у тюбик із клеєм.
Для того, щоб суміш стала густою і не розтікалася, потрібно почекати приблизно 20-30 хвилин. Обведення контурів твердне близько години. Після цього декоративний натюрморт готовий.